Symposium

Dierenrecht in Nederland

Symposium: Dierenrecht in Nederland

Voor wie?

Iedereen met interesse in het dierenrecht

Wanneer?

Vrijdag 9 juli 2021, 18:30 – 21:15 uur

Waar?

Den Haag & online (livestream)

Grand Café Utopie, Waldeck Pyrmontkade 116, 2518 JR Den Haag

Door wie?

Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht (NVD)

Hoe?

Deelname is gratis. Voor fysieke aanwezigheid in Den Haag is aanmelden noodzakelijk. Dat kan hieronder via het aanmeldingsformulier. Aanmelden voor de livestream is niet nodig. Aanmeldingen worden in principe op volgorde van binnenkomst verwerkt, maar aan leden van de NVD wordt voorrang verleend.

18:30 – 19:00

Inloop

19:00 – 19:20

Opening en introductie Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht

19:20 – 19:45

Quiz dierenrecht

19:45 – 20:10

Nederlands dierenrecht vandaag de dag: stand van zaken, uitdagingen en knelpunten door mr. Marco van Duijn en Lian Pleijsier

20:10 – 20:30

Pauze

20:30 – 20:55

Het dierenrecht uitgezoomd: mogelijkheden, kansen en toekomstmuziek door mr. dr. Janneke Vink en Tim van Alten

20:55 – 21:15

Rondvraag en afsluiting

21:15 – — : —

Borrel

Over het Symposium

Met het symposium wordt de oprichting van de Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht (NVD) gevierd: ’s lands eerste vereniging voor juristen die geïnteresseerd en/of werkzaam zijn in het dierenrecht. De NVD wil de kennis over het Nederlandse dierenrecht in kaart brengen en beter toegankelijk maken. De vereniging biedt een platform waarbinnen dit rechtsgebied kritisch onderzocht en gemonitord wordt en poogt bij te dragen aan de ontwikkeling van het rechtsgebied.

Het symposium is toegankelijk voor alle geïnteresseerden (ook niet-juristen) en heeft tot doel de NVD te introduceren en een eerste aanzet te doen de kernelementen van het Nederlandse dierenrecht op een toegankelijke manier in kaart te brengen. Daarnaast biedt het symposium ruimte voor debat, netwerken en het uitwisselen van ideeën ten aanzien van wat het Nederlandse dierenrecht nodig heeft en wat de NVD hierin zou kunnen betekenen.

Het symposium vindt plaats in Grand Café Utopie in Den Haag en online (livestream). Grand Café Utopie biedt de mogelijkheid om voorafgaand aan het symposium (veganistisch) te dineren, tussen 17:00 en 18:30 uur. De dan geldende COVID-19 maatregelen worden uiteraard in acht genomen.

Over de sprekers

• Janneke Vink is universitair docent in het dierenrecht aan de Open Universiteit en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht.
  • Marco van Duijn is advocaat in het dierenrecht bij Utopie Advocaten en secretaris van de Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht.
  • Tim van Alten is jurist bestuursrecht bij het Ministerie van VWS en penningmeester van de Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht.
  • Lian Pleijsier is rechtenstudent aan de Universiteit Utrecht en student-bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht.