Europees dierenrecht

Webinar Europees dierenrecht

Voor wie?

Iedereen (let op, de sprekers kunnen uitgaan uit van enige juridische voorkennis)

Door wie?

Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht (NVD)

Wanneer?

Woensdag 25 september 2024, 19:00 – 20:30 uur

Waar?

Digitaal (videocall)

Hoe?

Aanmelden kan via het onderstaande aanmeldformulier of door een mail te sturen naar:
bestuu
.

Inhoud

Nu de Europese verkiezingen weer achter de rug zijn, biedt dit een goede mogelijkheid om het Europees dierenrecht nader te bespreken. Wat is het Europees dierenrecht eigenlijk, wat kunnen we verwachten van de komende periode binnen het Europees parlement, en hoe werken non-profit organisaties aan verbeteringen van de wet? Deze vragen, en meer, hopen wij te beantwoorden in ons volgende evenement omtrent dit razend interessante onderwerp.

De EU is, juridisch gezien, van enorme invloed op de Nederlandse wetten. Dit geldt ook voor een groot aantal dieren. Alhoewel de EU geen competentie heeft op dierenwelzijn, hebben zij dat wel op de interne markt, de visserij, en het milieu. Op deze basis heeft de EU richtlijnen en besluiten omtrent zowel gehouden als wilde dieren die directe werking hebben binnen Nederland, of geimplementeerd dienen te worden binnen Nederlandse wetgeving. Daarnaast betekent de open markt van de EU dat de wetgeving omtrent dieren in andere Europese lidstaten ook van belang is voor Nederland – verbetering van het dierenwelzijn heeft daarom een groter bereik via de EU dan binnen alleen Nederland.

Kortom, voor een ieder die belang heeft bij hoge dierenwelzijnsstandaarden, zowel in Nederland als in de EU, is het Europees dierenrecht een onderwerp wat het zeker waard is om kennis van te nemen. Met dit evenement, willen wij onze leden helpen met het opdoen van die kennis. We hebben daarvoor een selectie van sprekers die dicht bij het Europees dierenrecht staan. Het exacte programma volgt later.

Over de sprekers

• Anja Hazenkamp (Europees parlementariër, Partij voor de Dieren)
  • Alice Di Concetto (hoofd juridisch adviseur, European Animal Law & Policy)
  • Elly von Jessen (politiek vertegenwoordiger Nederland, Eurogroup for Animals)